ويژگي هاي يك مدرسه امن
يك مدرسه امن و آماده جهت شرايط بحران ناشي از جنگ ، علاوه بر دارا بودن ساير شرايط فني و مهندسي بايستي داراي ويژگي هاي زير باشد :
o داراي حداقل يك طبقه زيرزمين با كاركرد دو منظوره كه در شرايط بحران نيز قابليت دائر بودن كلاسهاي درس را باشد.
o داراي پناهگاه امن دو منظوره باشد ، كه علاوه بر پناهگاه در شرايط بحران، در شرايط عادي نيز به عنوان نمازخانه يا تالار اجتماعات و . مورد استفاده قرار گيرد.
o ساختمان مدرسه بايد استحكام لازم در برابر تهديدات را برخوردار باشد.
o سطوح نماي ساختمان از مقاومت نسبي برخوردار باشد ، به نحوي كه با كوچكترين موج انفجار فرو نريزد.
o سطوح شيشه خور (پنجره ها ) در حداقل مورد نياز باشد، از شيشه هاي بزرگ استفاده نشود.
o در ساعات تعطيلي مدارس ، امكان استفاده ساكنين محله پيراموني آن فراهم باشد.
o داراي يك حداقلي از شبكه برق اضطراري باشد.
o داراي تجهيزات حداقلي جهت امداد و درمان اوليه مورد نياز خود باشد.
o داراي وسايل و آذوقه جهت شرايط بحران باشد.
o داراي منبع آب ذخيره بهداشتي باشد.
o داراي دستورالعمل و جزوه آموزشي آمادگي جهت استقرار در شرايط بحران باشد.
o داراي برنامه هاي آموزشي و سرگرم كننده به جهت شرايط بحران باشد.
o داراي برنامه زمانبندي جهت اجراي رزمايش و آمادگي لازم باشد.
o داراي تابلو ها و علائم هشدار دهنده جهت شرايط بحران ، مسيرهاي دسترسي به پناهگاه باشد.
o داراي منبع ذخيره سوخت ( گازوئيل، نفت و هيزم دربرخي مناطق) باشد.
o سيستم مشعل موتورخانه آن دوگانه سوز باشد.
o امكان تبديل به يك مركز فوريت هاي پزشكي ( در صورت ايجاد سانحه در نزديكي مدرسه ) باشد.
o داراي حمام به تعداد مورد نياز در زمان بحران باشد
o داراي تاسيسات سرمايش و گرمايشي نسبتا ايمن باشد
o داراي سيستم مكانيكي تهويه هوا باشد
o از سقف كاذب در فضاهاي اصلي و لوازم آويزان به سقف استفاده نگردد.
o كليه لوازم و تجهيزات به ديوارها مهار و مستحكم باشند.
o مجهز به سامانه زنگ خبر ( آژير خطر ) باشد.
o فضاي سبز مدرسه ( بويژه درخت كاري) به حداكثر ممكن افزايش يابد.
o و سائر ويژگيهاي متناسب باشرايط مكاني و جغرافيايي
مشكلات و موانع پيش رو:
جهت اجراي راهبرد هاي پدافند غيرعامل درجهت ايجاد مدارس امن و نيل به اهداف عاليه آن، مشكلات و موانع احتمالي زير فرارو خواهد بود كه بايستي چاره انديشي شوند:
o بسياري از مدارس موجود فرسوده اند و اساسا نياز به تخريب و نوسازي دارند.
o مدارسي كه طي دو سه دهه اخير نيز احداث شده اند، ملاحظات پدافند غير عامل در آنها رعايت نشده است.
o برخي از مدارس در زمين هاي بسيار محدود و كوچكي قرار دارند و با فشردگي فضا مواجه هستند.
o تا كنون هيچ آيين نامه يا دستورالعملي جهت ايمن سازي مدارس تهيه نشده است.
o تاكنون ايمن سازي مدارس در برنامه كاري سازمان نوسازي و تجهيز مدارس قرار نگرفته اند.
o در طرح هاي جامع و تفصيلي شهر هاي جديد و شهركها نسبت مطالعه و پدافند غير عامل جهت فضاهاي آموزشي صورت نمي گيرد.
o با توجه به اولويت ايمني مراكز حياتي و حساس و مهم در سطح كشور ،امكان اجراي مدارس امن ضعيف است.
o تعداد و حجم فيزيكي و ريالي مورد نياز جهت تحقق ايجاد مدارس امن بسيار زياد است.
o ايجاد مدرسه امن درصدي به هزينه اجرا مي افزايد و اين امر سبب كاهش تمايل به اجراي آن مي نمايد.

ویژگی های یک مدرسه ایمن

مدرسه شاد

o ,داراي ,جهت ,شرايط ,مدارس ,بحران ,باشد o ,o داراي ,شرايط بحران ,مورد نياز ,است o

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تحقیقات بازاریابی ezamesarbaz خرید اسپری تاخیری nastaran7 shamimlebaran درباره ديزاين acas آموزش موشن گرافیک مطالب اینترنتی پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد آثار استاد اکبر محمودی