ويژگي هاي يك مدرسه امن
يك مدرسه امن و آماده جهت شرايط بحران ناشي از جنگ ، علاوه بر دارا بودن ساير شرايط فني و مهندسي بايستي داراي ويژگي هاي زير باشد :
o داراي حداقل يك طبقه زيرزمين با كاركرد دو منظوره كه در شرايط بحران نيز قابليت دائر بودن كلاسهاي درس را باشد.
o داراي پناهگاه امن دو منظوره باشد ، كه علاوه بر پناهگاه در شرايط بحران، در شرايط عادي نيز به عنوان نمازخانه يا تالار اجتماعات و . مورد استفاده قرار گيرد.
o ساختمان مدرسه بايد استحكام لازم در برابر تهديدات را برخوردار باشد.
o سطوح نماي ساختمان از مقاومت نسبي برخوردار باشد ، به نحوي كه با كوچكترين موج انفجار فرو نريزد.
o سطوح شيشه خور (پنجره ها ) در حداقل مورد نياز باشد، از شيشه هاي بزرگ استفاده نشود.
o در ساعات تعطيلي مدارس ، امكان استفاده ساكنين محله پيراموني آن فراهم باشد.
o داراي يك حداقلي از شبكه برق اضطراري باشد.
o داراي تجهيزات حداقلي جهت امداد و درمان اوليه مورد نياز خود باشد.
o داراي وسايل و آذوقه جهت شرايط بحران باشد.
o داراي منبع آب ذخيره بهداشتي باشد.
o داراي دستورالعمل و جزوه آموزشي آمادگي جهت استقرار در شرايط بحران باشد.
o داراي برنامه هاي آموزشي و سرگرم كننده به جهت شرايط بحران باشد.
o داراي برنامه زمانبندي جهت اجراي رزمايش و آمادگي لازم باشد.
o داراي تابلو ها و علائم هشدار دهنده جهت شرايط بحران ، مسيرهاي دسترسي به پناهگاه باشد.
o داراي منبع ذخيره سوخت ( گازوئيل، نفت و هيزم دربرخي مناطق) باشد.
o سيستم مشعل موتورخانه آن دوگانه سوز باشد.
o امكان تبديل به يك مركز فوريت هاي پزشكي ( در صورت ايجاد سانحه در نزديكي مدرسه ) باشد.
o داراي حمام به تعداد مورد نياز در زمان بحران باشد
o داراي تاسيسات سرمايش و گرمايشي نسبتا ايمن باشد
o داراي سيستم مكانيكي تهويه هوا باشد
o از سقف كاذب در فضاهاي اصلي و لوازم آويزان به سقف استفاده نگردد.
o كليه لوازم و تجهيزات به ديوارها مهار و مستحكم باشند.
o مجهز به سامانه زنگ خبر ( آژير خطر ) باشد.
o فضاي سبز مدرسه ( بويژه درخت كاري) به حداكثر ممكن افزايش يابد.
o و سائر ويژگيهاي متناسب باشرايط مكاني و جغرافيايي
مشكلات و موانع پيش رو:
جهت اجراي راهبرد هاي پدافند غيرعامل درجهت ايجاد مدارس امن و نيل به اهداف عاليه آن، مشكلات و موانع احتمالي زير فرارو خواهد بود كه بايستي چاره انديشي شوند:
o بسياري از مدارس موجود فرسوده اند و اساسا نياز به تخريب و نوسازي دارند.
o مدارسي كه طي دو سه دهه اخير نيز احداث شده اند، ملاحظات پدافند غير عامل در آنها رعايت نشده است.
o برخي از مدارس در زمين هاي بسيار محدود و كوچكي قرار دارند و با فشردگي فضا مواجه هستند.
o تا كنون هيچ آيين نامه يا دستورالعملي جهت ايمن سازي مدارس تهيه نشده است.
o تاكنون ايمن سازي مدارس در برنامه كاري سازمان نوسازي و تجهيز مدارس قرار نگرفته اند.
o در طرح هاي جامع و تفصيلي شهر هاي جديد و شهركها نسبت مطالعه و پدافند غير عامل جهت فضاهاي آموزشي صورت نمي گيرد.
o با توجه به اولويت ايمني مراكز حياتي و حساس و مهم در سطح كشور ،امكان اجراي مدارس امن ضعيف است.
o تعداد و حجم فيزيكي و ريالي مورد نياز جهت تحقق ايجاد مدارس امن بسيار زياد است.
o ايجاد مدرسه امن درصدي به هزينه اجرا مي افزايد و اين امر سبب كاهش تمايل به اجراي آن مي نمايد.

ویژگی های یک مدرسه ایمن

مدرسه شاد

o ,داراي ,جهت ,شرايط ,مدارس ,بحران ,باشد o ,o داراي ,شرايط بحران ,مورد نياز ,است o

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اهل دل گنبد کاووس roudkhanedmah فایل استور لیـــــــــــــــراوی englishuniverse articles1 تلنگر ثانیه ها خرید خلاصه درس ارتباط و رسانه پخش مواد غذايي